Populaţii
indo-europene de limbă CENTUM (KENTUM),
menţionate pentru prima oară în sec.6-5 î.e.n., de către HECATEU din MILET (550-476
î.Hr.) şi HERODOT (484-425 î.Hr.), localizate
iniţial la izvoarele Dunării şi în NV Peninsulei Iberice.
Cultura
materială şi spirituală dezvoltată
de celţi, LA TENE, a denumit şi
cea de-a doua epocă a fierului în Europa (I fază:500-400 î.Hr.; a II-a fază:400-250 î.Hr.). Expansiunea
celţilor:
S spre Europa
centrală şi estică;
S spre extrema
vestică a Europei (Insulele britanice);
S spre Italia,
Grecia , Asia Mică;
Până la
cucerirea Galiei de către CAESAR (100-44 î.Hr.), CELŢII au fost mai puţin
cunoscuţi lumii romane.
Ei se considerau a fi de “origine divină”.
Pentru celți, natura era “căminul
primordial”, plantele şi copacii fiind zeii spre care îşi înălţau
rugăciunile. Iubeau şi protejau natura, încercând să păstreze o armonie
perfectă. Erau cunoscători ai “mersului vremii” (a fost descoperit un CALENDAR
la Coligny). Studiau astrele.
Sunt printre
primii descoperitori şi utilizatori ai fierului. Erau buni meşteşugari (arme,
podoabe din bronz, aur, argint).
Războinici: erau cruzi cu duşmanii și păstrau
craniile celor ucişi. “Craniul constituia receptacolul unei forţe sacre, de
origine divină, care îl proteja pe proprietar împotriva tuturor primejdiilor şi
în acelaşi timp îi asigura sănătate, bogăţie şi victorie.”(M.Eliade)
Celţii sunt
consideraţi a fi inventatorii HARPEI.
Scrisul era
considerat o funcţie “ritualică”, destinată doar celor “aleşi de zei” (DRUIZII) şi
exercitată de aceştia doar în momente “cheie” ale vieţii.
Mitologia celților:
Era, prin
excelenţă, EROICĂ, acordându-li-se zeilor rolul de EROI CIVILIZATORI şi
STRĂMOŞI ai clanurilor şi familiilor ce alcătuiau societatea celţilor.
Nu impunea
valori, deoarece era inspirată din viaţa de zi cu zi a celţilor şi de gustul
lor pentru extraordinar şi supranatural.
Celții credeau în
mântuirea şi salvarea prin ARTĂ (subjugarea creaturilor fantastice prin muzică
şi poezie).
OBICEIURI:
-în mormântul unui erou i se
punea şi carul de luptă;
-împrumutau bani în viaţa aceasta, urmând
a-i înapoia în viaţa cealaltă;
RITUALURI de
ÎNMORMÂNTARE:
-prin înhumare;
-prin incinerare;
LOCUINŢELE
MORŢILOR nu erau considerate a fi un loc al “umbrelor”, ci un loc “plin de viaţă
şi al luminii”.
SACRIFICIILE:
-ofrande în obiecte şi monede;
-sângeroase(animale,chiar
oameni), cu ocazia războaielor;
SACRIFICIILE
UMANE erau efectuate în stil barbar,prin: înecare, spânzurare, ardere,
închiderea victimei într-o cutie mare de lemn, căreia i se dădea apoi foc.
Din acest
motiv,ROMANII, în timpul stăpânirii lor, au IMPUS misterele de factură
ORIENTALĂ, din dorinţa de transformare a mentalităţii celţilor.
Locuri de cult:
Cultul
morţilor era împletit cu ideea migrării sufletelor şi reîncarnarea lor.
CAESAR
aminteşte,în “De Bello Gallico”, despre credinţa în reîncarnare: “Sufletele nu pier ci,după moarte, trec de
la unii la alţii.”.
LOCURILE de
CULT la început erau simple incinte
sacre, aflate în aer liber(în poieni, păduri sau pe înălţimi). În ultimele
secole î.Hr., au apărut TEMPLE, construite din lemn sau piatră, având formă
rotundă sau poligonală.
STONEHENGE- unele teorii susţin ideea că
reprezintă un locaş de cult al celţilor, construit de DRUIZI.
DRUIZII…
CAESAR: “Veghează asupra celor lăsate de zei,se ocupă cu
sacrificii,reglementează toate chestiunile religioase.”
( “De Bello Gallico”)
( “De Bello Gallico”)
DRUID:
= “înţelept”,”puternic
cunoscător”(Karl Ziegler);
=“om de
stejar” (“derw”) = stejar (Pliniu);
Erau preoţii celţilor. Deţineau
informaţiile asupra lumii înconjurătoare. Cunoşteau şi utilizau metode de
vindecare a trupului şi a spiritului, greu de imaginat în lumea de azi. Preziceau
viitorul studiind bolta cerească. Propovăduiau supravieţuirea sufletului după
moarte. Iniţiau tineretul celtic în probleme de etică, morală, mitologie,
cunoaşterea calendarului. Se presupune că ar fi fost iniţiaţi în filosofia
pitagoreică de către ZALMOXIS. Iniţierea celor selectaţi pentru a deveni
druizi, începea în jurul vârstei de 5 ani
şi dura 15-20 de ani.
Erau scutiţi
de impozite şi de serviciul militar. Formau o castă bine organizată, ELITA
societăţii. Exercitau funcţiile de: judecători ai poporului, medici, magicieni,
ghicitori(unii chiar îşi scoteau de bună voie ochii,pentru a-şi mări puterea de
clarviziune).
Druizii şi
brahmanii şi-au conservat practicile şi credinţele indo-europene, care au
supravieţuit în lumea galică până în sec.al XVIII-lea, iar în India,până azi. (Myles
Dillon)
După
cucerirea romană a Galiei şi Britanniei, rolul druizilor în societate s-a
diminuat, rămânându-le doar latura religioasă.
Zeii celţilor:
În general,
zeii celţilor erau cunoscuţi pe o arie geografică delimitată de un trib.
Zeii aveau
origini indo-europene sau origini mult mai vechi (zeităţile ZOOMORFE).
DIS PATER era Zeul
Suprem, strămoş al celţilor.
TEUTATES(Toutatis,Toutates) era
“părintele tribului”. Amintit de Caesar, în scrierile sale, dar şi de inscripţii
găsite în Roma, în Austria. Este corespondentul zeului MARTE. SUCELLUS(Silvanus Sucellus,Sucaelus,Suecelus) era zeul
“ciocan”.
Zeităţile
zoomorfe: vânătoarea
a generat o întreagă mitologie celtică, determinând larga răspândire a
zoomorfismului.
TARVOS TRIGARANUS- reprezenta ciclul “viaţă, moarte,renaştere”.
RUDIOBOS (Rudiobus)- un zeu ipotetic, căci apare
într-o singură inscripţie găsită în Franţa. Se crede că era un corespondent al
zeului MARTE.
MARCH- zeitatea britanică cu urechi de
cal.
CERNUNNOS(Karnonos,Cernenus)-
un corespondent al zeului JUPITER. Este
zeitatea cu coarne de cerb.
LUGUS (Lugh,Lugos) - zeul tricefalic, zeul luminii, corespondent al zeului roman APOLLO sau al lui MERCUR, după alte surse.
ESUS (Aesus) - cunoscut din scrierile poetului roman Lucan.
TARANIS (Taran,Taranos) - este unul dintre cei mai cunoscuţi zei, fiind amintit de către Caesar,Strabo şi Lucan,în scrierile lor. Este corespondentul zeului JUPITER, zeul războiului.
LUGUS (Lugh,Lugos) - zeul tricefalic, zeul luminii, corespondent al zeului roman APOLLO sau al lui MERCUR, după alte surse.
ESUS (Aesus) - cunoscut din scrierile poetului roman Lucan.
TARANIS (Taran,Taranos) - este unul dintre cei mai cunoscuţi zei, fiind amintit de către Caesar,Strabo şi Lucan,în scrierile lor. Este corespondentul zeului JUPITER, zeul războiului.
Cei mai cunoscuţi,datorită
arealului mai larg de răspândire, erau:
BELENUS (Belen,Bellinus) - de origine etruscă, fiind întâlnit şi în Italia de Nord, preluat în Galia de Sud şi în Noricum. Era, probabil, o zeitate solară. Celţii mai organizează, pe 1 Mai, ”festivalul celtic al focului”.
BELISAMA - zeitate al cărei nume apare în inscripţia “Minervae Belissimae Sacrum”. Era considerată a fi “soţia” zeului BELENUS şi o corespondentă pentru zeiţa romană MINERVA.
EPONA (Atextorix Gaul,Bryth) - zeiţă recunoscută în restul Galiei,până în Britannia. Reprezenta cultul “calului şi al fertilităţii”.
BELENUS (Belen,Bellinus) - de origine etruscă, fiind întâlnit şi în Italia de Nord, preluat în Galia de Sud şi în Noricum. Era, probabil, o zeitate solară. Celţii mai organizează, pe 1 Mai, ”festivalul celtic al focului”.
BELISAMA - zeitate al cărei nume apare în inscripţia “Minervae Belissimae Sacrum”. Era considerată a fi “soţia” zeului BELENUS şi o corespondentă pentru zeiţa romană MINERVA.
EPONA (Atextorix Gaul,Bryth) - zeiţă recunoscută în restul Galiei,până în Britannia. Reprezenta cultul “calului şi al fertilităţii”.
În perioada stăpânirii romane din
Britannia, venirea legiunilor (care aveau o
componenţă etnică eterogenă), a contribuit şi la aducerea, în aceste
locuri,a unor religii şi zeităţi nespecifice lumii romane.
De exemplu: MITHRAS, CYBELE, HERCULES din TYR, ASTARTE din FENICIA.