"Am ieşit din mine ca să păşesc mai departe..."*MiRcEa ELiAdE(1907-1986)

duminică, august 18, 2019

18 august 1227- TEMÜÜGIN

Se stinge cel a cărui viaţă a fost desfăşurată parcă sub Semnul Destinului: Temüügin ("Întemeietorul")- Ginghis Han. Un tip care şi-a clădit imperiul pe moartea a 40 de milioane de oameni şi cel mai mare lider analfabet din istorie,  dar care a înţeles că ridicarea poporului său trebuie să se facă prin educaţie...
Printre lecturile care m-au fascinat de-a lungul ultimilor ani se numără  "Istoria secretă a mongolilor".
Se spune că Ginghis Han căuta elixirul vieţii (în 1222), pe care spera să-l obţină de la sfetnicul său, călugărul  taoist Tch’ang-chuen. Acesta i-a explicat însă, că viaţa, prin cumpătare şi prin abstinenţă, poate fi doar prelungită, nicidecum eternizată.
    “I-am spus că viaţa mea a fost o misiune divină… Am fost trimis pe Pământ să cuceresc lumea… Am vorbit despre profeţi, despre lupte, despre ambiţiile mele, despre vremea mea. L-am întrebat ce medicament mi-a adus să-mi prelungesc existenţa lumească…”
    Cronica nu spune şi dacă Marele Han a urmat sfaturile călugărului taoist, dar spune că, la moartea sa în 1227, acesta ar fi mărturisit că:
    “ Destinul meu, destinul marelui popor mongol, este încă neîmplinit.”