"Am ieşit din mine ca să păşesc mai departe..."*MiRcEa ELiAdE(1907-1986)

duminică, februarie 19, 2017

"Şi asta va trece..." - o poveste sufistă (Osho)

Un rege şi-a chemat Înţelepţii de la curte şi le-a zis:
- Urmează să-mi fac un inel foarte frumos. Am unul din cele mai bune diamante posibile. Vreau să pun înăuntrul inelului un mesaj care să-mi poată fi de ajutor într-un moment de disperare covârşitoare. Mesajul trebuie să fie foarte scurt, ca să poată fi ascuns în inel, sub diamant.
Toţi Înţelepţii s-au străduit să-i dea un mesaj nu mai lung de două-trei cuvinte, dar degeaba. Regele avea, însă, un slujitor bătrân, care îi era aproape ca un tată şi căruia îi purta un imens respect.
- Eu nu sunt un înţelept, nu sunt un învăţat; dar ştiu mesajul- fiindcă nu există decât un singur mesaj. [...] În îndelungata mea viaţă la palat, mi-a fost dat să întâlnesc tot felul de oameni, iar printre ei am întâlnit odată un mistic (un om care s-a cunoscut pe sine). La plecare, în semn de mulţumire pentru serviciile mele, mi-a dat acest mesaj.
Bătrânul l-a scris pe o bucăţică de hârtie. L-a împăturit şi i-a zis regelui:
- Să nu-l citeşti, să-l ţii ascuns în inel. Deschide-l numai atunci când orice altceva a dat greş, când nu mai există cale de ieşire.
Acel moment a venit mai repede decât s-ar fi crezut: ţara a fost invadată, regele şi-a pierdut tronul. Fugise pe calul său ca să-şi salveze viaţa, iar duşmanii erau pe urmele lui. Se afla într-o situaţie disperată. Deodată şi-a amintit de inel. L-a deschis, a scos hârtia împăturită cu grijă şi a citit: "ŞI ASTA VA TRECE." Regele a pus înapoi biletul, sub diamantul inelului său.
Şi chiar a trecut: duşmanii care-l urmăreau i-au pierdut urma, iar regele şi-a redobândit regatul. A venit şi ziua-n care intră victorios în capitala lui, iar pretutindeni era sărbătoare, muzică, dans şi el se simţea foarte mândru de el.
Bătrânul lui slujitor era prezent şi mergea pe lângă trăsură. I-a zis regelui:
- Acesta este de asemenea un moment potrivit ca să citeşti mesajul.
Regele i-a răspuns:
- Ce vrei să spui? Acum sunt victorios, oamenii sărbătoresc. Nu sunt lovit de disperare, nu sunt într-o situaţie fără ieşire.
Bătrânul i-a spus:
-  Ascultă. Sfântul mi-a spus că acest mesaj nu e numai pentru restrişte; el e şi pentru ceasurile de veselie. Nu e numai pentru atunci când vei fi înfrânt; e şi pentru atunci când ieşi victorios, nu doar atunci când eşti cel de pe urmă, ci şi când eşti primul.
Iar regele a deschis inelul şi a citit mesajul: "ŞI ASTA VA TRECE." Şi deodată aceeaşi pace, aceeaşi tăcere, în mijlocul mulţimilor jubilând, dansând, cântând... dar mândria, egoul- dispăruseră...
TOTUL TRECE...
Şi-a invitat bătrânul slujitor alături în trăsură.
_ Mai e şi altceva? Totul trece... Mesajul tău mi-a fost de un ajutor imens.
Bătrânul i-a răspuns:
- Al treilea lucru pe care l-a spus sfântul a fost: ADU-ŢI AMINTE CĂ TOTUL TRECE. DOAR TU RĂMÂI. TU RĂMÂI PURURI CA UN MARTOR.
......
Da, viaţa este o sinusoidă... Noi suntem singura realitate.