"Am ieşit din mine ca să păşesc mai departe..."*MiRcEa ELiAdE(1907-1986)

miercuri, aprilie 07, 2021

Ca și moda, istoria e ciclică

Din ce în ce mai des mă întreb de unde atâtea apucături comuniste la niște oameni care, cei mai mulți, s-au născut după Revoluție... "Ochiul și timpanul", lozinca comunistă, pare acum ridicată pe culmi pe care nici creatorii ei nu le-ar fi bănuit. Un modus vivendi, din nou.
Admirația declarată pentru Che Guevara o pot înțelege, căci am încercat să îl privesc din ambele perspective. Dar admirația pentru Ana Pauker, din orice perspectivă aș privi-o, nu poate fi decât alarmantă.
Și mai e o chestie care mi-a venit în minte, când am auzit despre intenția de-a desființa proprietatea: Falansterul... La noi, ideile lui Fourier au avut o încercare timidă, aș putea zice, prin Teodor Diamant. Nu știu câți dintre voi își amintesc de Falansterul de la Scăieni. Au trecut două secole și ideile alea par a excita din nou mințile unora.