"Am ieşit din mine ca să păşesc mai departe..."*MiRcEa ELiAdE(1907-1986)

vineri, martie 25, 2016

"Au cine-i zeul cărui plecăm a noastre inimi?" Mihai Eminescu

Articolul despre "Educaţia în Roma antică" a primit, la un moment dat, acest comentariu:
 "SÎNTEŢI SLUGILE ROMEI PINA AZI! DESPRE GETI SI TRECUTUL LOR NU CAUTAT!I STIATI CA VIN DIN TIRAS FIUL LUI LAFET!? ADICA NEPOTUL LUI NOE? INAINTE DE ROMA SI MACEDONI, AU STAPINIT MAI MULT DE 1000 DE ANI, CONTINENTUL! (ROMA DOAR 500!) NU O SPUN DIN INVIDIE, DAR SINTETI JALNICI!UNDE ESTE MAI MULT DE 2000 DE ANI DE ISTORIE? DE LA POTOPUL LUI NOE, PINA LA ALEXANDRU MACEDON!? DOAR CA NU CREDETI LUI HRISTOS NU CITITI FACEREA PAMINTULUI? DECIT SA CREDETI LUI DUMNEZEU, MAI BINE SINTETI SLUGILE SODOMEI DE 2000 MI DE ANI. "
................................................................................
Nu i-am replicat acestui "Fili"; a avut grijă altcineva s-o facă, deşi într-un mod mai puţin ortodox, ca să zic aşa, dar am postat şi acel comentariu.
Ce pot spune? Că cea mai mare dorinţă a mea e să ajung pe pământul sfânt din inima Daciei? Că urmăresc postările şi filmele lui Daniel Roxin, deşi mulţi spun că exagerează? Că sunt convinsă că nu degeaba Eminescu a scris despre Dacia cea Mare? Că, deşi înţeleg perfect contextul şi misiunea Şcolii Ardelene, totuşi nu simt entuziasmări speciale pentru Virtus Romana Rediviva? Că am vrut să continui seria despre sistemele educaţionale din antichitatea europeană cu Educaţia în Dacia, dar n-am găsit nicio referire scrisă? Că am realizat că, asemenea prietenilor lor celţi, şi dacii considerau că învăţătura trebuie să constituie apanajul strict al liderilor spirituali? Că m-a durut şi mă doare să ştiu că România este mai plină de monumente închinate cuceritorilor decât orice altă ţară europeană? Că Boudica, o "învinsă criminală de război" (în viziunea unora), este ţinută la loc de cinste pe un pământ stăpânit aproape patru secole de romani şi că asta ar trebui să ne fie o lecţie? Ah! Nimic din toate astea nu l-ar fi mulţumit pe Fili...